Program Treningu Umiejętności Społecznych dla uczniów z autyzmem (10–13 lat)
Opis produktu:
„Program Treningu Umiejętności Społecznych dla uczniów z autyzmem w wieku 10–13 lat” to kompleksowy materiał przeznaczony dla nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych oraz terapeutów prowadzących zajęcia TUS w szkole podstawowej. Program został opracowany w oparciu o założenia pedagogiki specjalnej, doświadczenia praktyczne oraz aktualne wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Materiał zawiera szczegółowo opracowane części: Wstęp, Cele programu, Metody pracy, Treści programowe, Wskazówki do pracy, Współpracę z rodzicami oraz propozycje zabaw wyciszających. Każdy z elementów został dostosowany do potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu w wieku szkolnym i uwzględnia ich możliwości poznawcze, emocjonalne i społeczne.
Zawartość programu:
- Wstęp – omówienie specyfiki pracy z uczniami z autyzmem i uzasadnienie potrzeby rozwijania kompetencji społecznych,
- Cele główne i szczegółowe – jasno określone kierunki pracy terapeutycznej i wychowawczej,
- Metody pracy – zestaw sprawdzonych metod, m.in. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, drama, pedagogika zabawy, trening zastępowania agresji, techniki relaksacyjne,
- Treści programowe – konkretne obszary tematyczne: rozwijanie samoświadomości, komunikacji, współpracy, empatii, samoregulacji emocjonalnej i radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- Wskazówki do pracy – praktyczne porady dotyczące organizacji zajęć, indywidualizacji działań, utrzymywania motywacji ucznia oraz współpracy z rodzicami,
- Współpraca z rodzicami – opis zasad budowania partnerstwa terapeutycznego między szkołą a rodziną,
- Zabawy wyciszające – zestaw propozycji ćwiczeń pomagających w regulacji emocji i utrzymaniu koncentracji.
- Tabela z 40 przykładowymi tematami zajęć TUS – z opisem celu, obszaru wsparcia oraz sposobu realizacji.
Przeznaczenie:
Program przeznaczony jest dla:
- nauczycieli wspomagających, pedagogów specjalnych i psychologów szkolnych,
- terapeutów prowadzących zajęcia TUS,
- wychowawców klas integracyjnych,
- specjalistów pracujących z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera.
Zajęcia mogą być realizowane w formie indywidualnej lub grupowej – zarówno w ramach godzin TUS, jak i zajęć rewalidacyjnych.
Grupa wiekowa:
Dzieci i młodzież w wieku 10–13 lat (uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej).
Zalety programu:
- spójna, logiczna struktura ułatwiająca planowanie zajęć,
- gotowe treści i wskazówki do bezpośredniego wykorzystania w pracy terapeutycznej,
- dostosowanie do możliwości i potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu,
- elastyczność – możliwość modyfikacji i indywidualizacji działań,
- integracja metod terapii i nauczania poprzez zabawę, ruch i doświadczenie,
- uwzględnienie emocjonalnych i społecznych aspektów rozwoju dziecka,
- nacisk na rozwój samodzielności, empatii i kompetencji komunikacyjnych.
Korzyści z wykorzystania programu:
- wspieranie ucznia w nabywaniu umiejętności potrzebnych do funkcjonowania w szkole i w grupie rówieśniczej,
- rozwijanie samoregulacji emocjonalnej i radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości i sprawczości,
- poprawa jakości relacji rówieśniczych i komunikacji,
- budowanie spójnego systemu wsparcia dziecka w środowisku szkolnym i domowym.
- wygodny plik PDF