Scenariusz TUS: Zazdrość, zdrada, wybaczenie, zaufanie
Cykl 4 spotkań dla klas 6–8 z kartami pracy, ćwiczeniami i quizem wiedzy
Gotowy pakiet materiałów do przeprowadzenia 4 wartościowych i angażujących zajęć TUS (Trening Umiejętności Społecznych) dla uczniów klas 6–8. Tematyka koncentruje się wokół emocji i relacji: zazdrości, zdrady, wybaczania i odbudowy zaufania. Materiały zawierają komplet scenariuszy, karty pracy, wskazówki dla prowadzącego, pytania do refleksji oraz quiz podsumowujący.
Co zawiera pakiet?
- 4 szczegółowo opracowane scenariusze zajęć (temat, cele, przebieg, metody)
- karty pracy indywidualne i grupowe do każdego spotkania
- zestaw scenek do analizy i odgrywania ról
- quiz podsumowujący wiedzę (z kluczem odpowiedzi)
- wskazówki i podpowiedzi dla nauczyciela prowadzącego cykl
- teksty wprowadzające i podsumowujące zajęcia
Na co wpływa udział w zajęciach?
- rozwija umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji
- uczy odróżniania zazdrości od zdrady i rozumienia ich przyczyn
- wspiera budowanie dojrzałych i bezpiecznych relacji rówieśniczych
- wzmacnia umiejętność wyznaczania granic i komunikowania swoich potrzeb
- kształtuje postawy empatii, szacunku, asertywności i odpowiedzialności za relacje
- uczy refleksji i podejmowania świadomych decyzji po konflikcie
Dla kogo?
- uczniów klas 6–8 (możliwe również do adaptacji dla klas 5 SP lub klas 1 LO)
- nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych, wychowawców klas
- specjalistów prowadzących zajęcia TUS, programy profilaktyczne lub godziny wychowawcze
Gdzie i jak można wykorzystać?
- na zajęciach TUS – jako osobny 4-spotkaniowy cykl tematyczny
- podczas godzin wychowawczych lub w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego
- w pracy indywidualnej z uczniem lub małą grupą rówieśniczą
- w edukacji domowej i wychowaniu emocjonalnym
Dlaczego warto?
To przemyślany i spójny pakiet, który nie tylko porusza trudne emocje, ale przede wszystkim uczy, jak sobie z nimi radzić w realnych sytuacjach rówieśniczych. Pomaga uczniom lepiej rozumieć siebie i innych, podejmować dojrzałe decyzje oraz budować relacje oparte na zaufaniu, szacunku i odpowiedzialności.