Zabawy na deszczowe dni

2025-07-17

Zabawy na deszczowy dzień – jak się nie nudzić pod dachem

Deszcz za oknem nie musi oznaczać monotonii. Wystarczy trochę kreatywności i chęci, aby zamienić przeciętny dzień w pełen śmiechu, zabawy i… nauki!

 

1. Teatrzyk cieni

Co potrzebujesz: latarka lub lampka, rączki dzieci lub wycięte sylwetki z papieru, tło (ściana lub prześcieradło).
Jak grać: Włącz światło z tyłu, a dzieci niech ustawiają ręce lub papierowe postacie – powstają cienie! Można improwizować historie: las pełen zwierząt, piracki statek, magiczny zamek. Uczy wyobraźni i pracy głosem.

 

2. Domowa gra w memory

Co potrzebujesz: zwykłe kartki papieru, kredki / flamastry.
Jak grać: Dzieci malują po dwa identyczne obrazki – zwierzątka, owoce, zabawki… Potem mieszają karty, odwracają parami i szukają par. Trenują pamięć i koncentrację.

 

3. Wyścigi kulką

Co potrzebujesz: tuba po ręczniku papierowym, drobna piłeczka lub kulka z folii.
Jak grać: Ułóż tuby od papieru toaletowego lub ręczników papierowych, dodaj zakręty i rampy. Dziecko wpuszcza kulkę i śledzi trasę. Można też zrobić wyścigi na czas – kto szybciej pokona tor?

 

4. Ciche disco – taniec z chustką

Co potrzebujesz: kolorowe chustki, ulubiona muzyka.
Jak tańczyć: Dzieci tańczą z chustkami, próbując nie upuścić ich na ziemię. Dodatkowo mogą odgrywać emocje lub opowiadać krótkie historie tańcem – rozwija to ekspresję i przestrzeganie reguł gry. Można też zatrzymywać muzykę i podawać hasło, np. bocian - wtedy dzieci stają na jednej nodze, albo kangur - dzieci skaczą jak kangur.

 

5. Mini‑warsztat konstrukcyjny

Co potrzebujesz: kubki jednorazowe, rolki po papierze, słomki, taśma.
Jak działać: Dzieci budują wieże, mosty, labirynty – według instrukcji lub własnego pomysłu. To świetny trening logicznego myślenia, cierpliwości i współpracy. Można także szybciej przygotować kilka konstrukcji i zrobić im zdjęcie, nasteonie dzieci muszą odwzorować sekwencje.

 

6. “Zgadnij, co mam w ręce?” – zabawa dotykowa

Co potrzebujesz: worek lub chustka, przedmioty typu łyzeczka, gumka, kostka lub co tylko chcesz…
Jak grać: Włóż jeden przedmiot do worka. Dziecko bez zaglądania, dotykiem próbuje zgadnąć, co to jest. To angażuje zmysł dotyku i wzmacnia słownictwo.