Czym są zajęcia rewalidacyjne?
Czym są zajęcia rewalidacyjne i kto może z nich skorzystać?
Zajęcia rewalidacyjne to bardzo ważny element wsparcia edukacyjnego dla dzieci ze specjalnymi potrzebami. Choć coraz częściej o nich słyszymy, nadal wiele osób nie do końca wie, czym tak naprawdę są, kto może z nich korzystać i czym różnią się np. od zajęć TUS (Treningu Umiejętności Społecznych). W tym artykule odpowiem na najczęściej zadawane pytania dotyczące rewalidacji.
Czym jest rewalidacja?
Rewalidacja to specjalistyczne zajęcia edukacyjne, które mają na celu wspomaganie rozwoju dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Ich głównym celem jest wzmacnianie mocnych stron dziecka, kompensowanie trudności oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w szkole i życiu codziennym.
Zajęcia rewalidacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia – mogą obejmować m.in.:
- rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- trening funkcji poznawczych (uwaga, pamięć, myślenie),
- rozwijanie komunikacji i mowy,
- ćwiczenia ruchowe, usprawniające motorykę małą i dużą,
- naukę radzenia sobie z emocjami i stresem,
- wsparcie w zakresie umiejętności społecznych.
Dla jakich dzieci przeznaczone są zajęcia rewalidacyjne?
Z zajęć rewalidacyjnych korzystają dzieci i młodzież z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Mogą to być dzieci:
- z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym),
- z autyzmem (w tym zespołem Aspergera),
- z niepełnosprawnością ruchową, słuchu lub wzroku,
- z zaburzeniami komunikacji,
- z afazją,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
To właśnie orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną wskazuje potrzebę organizowania zajęć rewalidacyjnych i określa ich zakres.
Czy zajęcia rewalidacyjne i TUS to to samo?
Choć zajęcia rewalidacyjne i Trening Umiejętności Społecznych (TUS) mogą się częściowo pokrywać tematycznie – to nie są tożsame formy wsparcia.
TUS to konkretna forma treningu, skupiona głównie na rozwijaniu umiejętności społecznych i emocjonalnych: komunikacji, współpracy, empatii, asertywności czy rozwiązywania konfliktów.
Rewalidacja natomiast to znacznie szerszy program działań – może zawierać elementy TUS, ale też inne formy wsparcia, np. ćwiczenia funkcji poznawczych, logopedię czy zajęcia rozwijające sprawność ruchową.
W skrócie: TUS może być elementem rewalidacji, ale rewalidacja nie ogranicza się tylko do TUS-u.
Kto może prowadzić zajęcia rewalidacyjne?
Zajęcia rewalidacyjne prowadzą wykwalifikowani specjaliści, w zależności od rodzaju trudności, z jakimi zmaga się dziecko. Mogą to być:
- nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej,
- oligofrenopedagodzy,
- surdopedagodzy, tyflopedagodzy,
- logopedzi,
- terapeuci pedagogiczni,
- psycholodzy i pedagodzy szkolni.
Ważne jest, aby osoba prowadząca zajęcia miała przygotowanie do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i dostosowywała metody pracy do możliwości konkretnego ucznia.